“איך לרפא פמיניסטית בארבעה צעדים? הפוך אישה לא מגולחת, לוחמנית וטבעונית לאישה אמיתית בארבעה צעדים”. כותרת זו הופיעה במאמר שתפרסם בשנת 2003 במגזין Maxim (גרסה אמריקאית למגזין בלייזר הישראלי). לפי המאמר, פמיניזם זו מחלה המתבטאת בשערות בבית השחי, בלוחמנות ובטבעונות. פמיניסטיות צריכות להבריא כי הן אינן מבצעות כהלכה את ה”תפקיד הנשי” המיועד להן. אם את לא מגלחת שיערות – את לא אישה אמיתית. אם את לוחמנית ודעתנית – את לא אישה אמיתית. אם את טבעונית – את לא אישה אמיתית. כל קריאת תיגר על הסדר החברתי הקיים היא פעולה לא נשית ואנטי גברית, ולכן המאמר מציג את הטרנספורמציה שיש לאישה לעבור מפמיניסטית שעירה, לוחמנית וטבעונית לאישה אמיתית (כנועה, שקטה, פסיבית, מינית). ככל שהאישה מתקדמת בתהליך ההבראה שלה – כך היא הולכת וחושפת יותר את גופה, בהתאם למה שמצופה כמובן מ”אישה אמיתית”. כנגד הביקורת, מגזין Maxim טען כי המאמר נכתב בהומור, אך דווקא מסרים שמועברים כביכול בהומור – הם אלו שנצרבים בתודעה הקולקטיבית ומקבעים תפיסות חברתיות לגבי מהי נשיות, איך אישה ‘אמיתית’ צריכה לנהוג ומאלו פעולות היא צריכה להמנע.
טבעונות חותרת תחת האידאולוגיה הגברית ולכן היא מקוטלגת כלא נשית (בתקווה שזה מה שירתיע נשים לעבור לטבעונות), ובאותה הנשימה, כדי להרתיע גברים מלוותר על בשר – טבעונות מוצגת כפרקטיקה נשית (גבר אוכל בשר. סלט זה לבחורות). כך המסר שונה בתכלית בהתאם לקהל היעד: נשים צריכות להזהר מטבעונות כי היא תגרום להן להיות לא נשיות, וגברים צריכים להזהר מטבעונות כי היא תגרום להם להיות נשיים.
הרעיון שאכילת בשר קשורה לגבריות הוא רעיון שמושרש היטב בתרבות המערב. אכילת בשר היא לא רק בחירה קולינרית אלא מתפקדת כסמל סטטוס, ואם גבר מחליט לוותר על בשר – הדבר נתפס כפגיעה בגבריות שלו. עבור גברים, הבשר מהווה אישור לגבריות שלהם. גבר “אמיתי” אוכל בשר. מזון מהצומח מקוטלג כמזון של כל מה שאינו גברי (נשים, ארנבים וכו’), וככזה הוא מאיים על הגבריות (בראש ובראשונה – הטופו, שהוא סמל הצמחונות והטבעונות). גברים שחוצים את הגבול המגדרי הזה ועוברים לצמחונות או טבעונות – מתויגים כחלשים\הומואים\נשיים, ובכך חושפים את עצמם ללעג.
כל עוד אתה אוכל בשר – אתה גברי: אגרסיבי, טורף, צייד, מחוספס, זכר אלפא, ייצרי, כובש, שולט:
"תאכל כמו גבר"
"תכנע ליצרים שלך"
"תאכל כמו גבר" - ספר מתכונים לגבר
סדרת מוצרי בשר ששמה 'גבר רעב'
כל תנועה שחותרת תחת העליונות הגברית היא בבחינת איום (התנועה לזכויות נשים, התנועה הירוקה להגנת הסביבה, התנועה לזכויות בע”ח, התנועה לזכויות הקהילה הגאה וכן הלאה), לכן פרסומות שמוכרות בשר מבקשות להתריע גברים ולהבהיר להם: “אם לא תאכלו בשר, אתם עלולים להצטייר כנשיים, כירוקים, כהיפים וכהומואים”. והרי מה יותר נורא מלהשתייך לקבוצות הנחותות האלו?
מקבץ פרסומות לדוגמה:
בשנת 2009, ברוקר ניו יורקי תבע את הבוס שפיטר אותו בטענה שפיטוריו נעוצים בעובדה שהבוס שלו חשב שהוא הומו משום שהוא צמחוני. הבוס אמר לו, בין היתר: “אתה לא אוכל סטייק. באיזה שלב הבנת שאתה הומו?”.
ב-2013 פורסם באתר YNET כי חסידות גור אוסרת על הגברים לאכול מוצרי סויה משום החשש שהם מובילים לנטייה הומוסקסואלית.
באפריל 2014, מערכון של ‘ארץ נהדרת’ עשה שימוש באותו הרעיון לפיו גבר צמחוני הוא בהכרח הומו.
פרסומת גרמנית לבשר: טופו הוא הבשר של ההומואים Tofu is schwules fleisch
טבעונות הומוסקסואלים
איזו דמות מייצגת את הגבריות טוב יותר מסופרמן? סופרמן הוא גבר העל האולטימטיבי – הוא חזק, חכם, כל יכול, עוזר לכולם, פותר כל בעיה ו… אוכל בשר, ובכמויות. מתברר שהאיש המוסרי ביותר בעולם, שמשימתו היא להציל את העולם, לוקח חלק בתעשייה האכזרית והמזהמת ביותר על פני כדור הארץ.
סופרמן אוכל בשר
הענק הירוק אוכל בשר
ספיידרמן אוכל בשר
המסר ברור: לאכול בשר זה גברי. לאכול מהצומח זה נשי. מצד שני, כשהפרסומות לבשר מציגות נשים – המסר הוא שונה: לא רק שלאכול בשר זה נשי, אלא שזה גורם לנשיות שלך להתפרץ. פרסומות הבשר אומרות לאישה: “כשאת אוכלת בשר – את מינית, את נחשקת, את מפתה. כשאת אוכלת בשר – הגבר רוצה בך, ולכן את חייבת לאכול בשר כי אם לא תאכלי בשר – הגבר לא יחשוק בך, ואם הגבר לא יחשוק בך – אין הצדקה לקיום שלך”. הבשר משול לדבר שהאישה רוצה יותר מכל – איבר מין גברי, ואכילת הבשר משולה לאקט מיני.מקבץ פרסומות לדוגמה:
את המסרים האלו לא המציאו הפרסומאים. הם עושים שימוש ברעיונות שכבר מושרשים עמוק בתודעה הקולקטיבית, מנצלים אותם למטרות רווח, וממשיכים להפיץ את המסרים האלו הלאה.
מקורות:
Carol J. Adams. The Sexual Politics of Meat: A Feminist Vegetarian Critical Theory. 2000
Kramer, Zachary A. Of Meat and Manhood. Washington University, Vol. 89, No. 2, 2011
Richard A. Rogers (2008) Beasts, Burgers, and Hummers: Meat and the Crisis of Masculinity in Contemporary Television Advertisements, Environmental Communication, 2:3, 281-301
3 תגובות
וכמובן פטריס ג’ונס המצוינת שכותבת על איך בגיל 14 יצאה מהארון כלסבית וכצמחונית ביחד, באקט שזיכה אותה בדיכוי מיידי מאבא שלה.
בחלק מהפרסומות (הראשונה במיוחד) ברור שהקהל הוא לא נשים, ולכן הנשים הן בעצם הבשר בעצמו. יש הקבלות רבות בפרסומת הראשונה למשל, בין הנשים לבין הבשר, וה”לסביות” שלהן (לסביות להנאתם של גברים בלבד) מתבטאת בזה שההמבורגרים שלהן נוגעים זה בזה, כמו השדיים, למשל. יש לא מעט טשטוש גבולות כזה גם בפרסומות האחרות. נשים לא רק צריכות לאכול את הבשר, הן צריכות להיות הבשר, עבור הגברים כמובן, בין אם הם נוכחים בפרסומת או “רק” צופים בה (ומביימים אותה, ומרוויחים ממנה).
נכון, וזה אפילו לא מרומז באותה הפרסומת אלא ממש רואים בסופה את שני הגברים מסתכלים ומצלמים.